Търсене в този блог

сряда, 25 септември 2013 г.

Ревю Total War: Rome II



Колко ще платиш за Рим?

Salve, honorabitur legentibus![*]

Дойдох в земите на траките, за да ви споделя за голямото зло, което планират варварите от провинция Британия. Подклаждани от злите източни демони от някаква далечна страна, наречена Япония, тези некъпани диваци желаят да ви ограбят от вашите изкарани с пот на челото денарии, верни мои поданици. Това е нечувано вероломство и ние не бива да позволим да се случи. Затова аз, народен трибун…

К-кхм. Така де. Не купувайте Total War: Rome 2. Моля ви.




Една напред, две назад, три настрани…

Не мога да отрека, че съм фен на Total War поредицата. Играл съм всичко от Medieval: Total War насам – единствената игра, която съм изпуснал е оригиналният Шогун. Бил съм се за славата на Англия, за свободата на България и за честта на Гондор. Завладявал съм непознати земи и съм кълнал глупавия изкуствен интелект и несъществуващата дипломация. За мен Empire беше голям удар по вярата ми в поредицата, но Napoleon и особено Shogun 2 закрепиха разклатеното ми доверие. Това, и десетките изключителни модификации, които излизат и ще продължават да излизат за Medieval 2 и оригиналния Rome.

После дойде Rome 2.


Braaains!  - Бойният вик на модерния хоплит


Ако не сте усетили до този момент каква буря се завихри около играта, да ви го обясня – Rome 2 излезе в полусуров вид на пазара. Изключително полусуров. На практика ни беше дадена бета версията на играта. И изглежда 90% от комерсиалните критици бяха играли различна версия… Добре, че вече те не са единствената алтернатива.

Причината за това фиаско? Sega. Rome 2 можеше да е достойна глава в историята на поредицата. Само че издателите трябваше да накарат авторите от Creative Assembly да изкарат играта месеци преди да е готова, без качествен бета тест, без функции, които присъстваха в минали игри от сериите, без обичани режими за мрежова игра, без, без, без… Но пък с няколко невероятно недомислени добавки, напразен опит да се разрешат по страничен начин проблеми, мъчили поредицата от десетилетия насам.

 Легионери в действие

Къде сбъркахме?

Позволете да изложа листа с грешките на Sega/CA. Нямам време за много обяснения, просто защото са твърде много.

-Неоптимизиран енджин и графични проблеми, довеждащи до там, че клиентите не могат да използват продукта, за който са платили.
-Допълнително е объркан и без това традиционно слабият изкуствен интелект. Опитите да се заобиколят проблемите с него са довели до невероятни безумия. Нападения на градове, пазени от стотици с двадесет стрелци? Имаме ги и тях.
-Еднотипни битки – тип въргал а ла Астерикс и Обеликс - продължаващи не повече от пет минути. Дисциплинирани войски и формации? Мерси, не ги щем!
-Магически флагове, появяващи се за щяло и не щяло. Войската ви е непокътната на билото? Е, какво от това, не опазихте магическото флагче на средата на нищото. Губите!
-Какво е едно преминаване на Черно Море за Юлий Цезар? Ами, пет години от живота му.
-Всеки бой е обсада без интересната част. Вместо да използваме неподражаемите досега механики на класическите Rome и Medieval 2, нека да сложим няколко сгради на полето и да го наречем  градска битка. Така феновете няма да се оплакват, че всяка битка е обсада!
-Няма родословно дърво. Генералите и владетелите ви? Дори не си правете труда да ги запомните, няма за кога.
-Всичко е скрито в потребителския интерфейс. Искате да знаете какво значат статистиките на генералите ви? (не че знам за какво са ви, генералите мрат като мухи от старост) Пригответе се за ровичкане из менюта, докато намерите точното!
-Искате да знаете повече за механиките и уменията на единиците си? Приятно четене в интернет. Ще ви вградим даже браузъра в играта, нямате проблеми никакви.
-Транспортните кораби са по-полезни от военните. Нямаше да е толкова болезнено, ако не бяха безплатни…
-Две минути чакане след всеки ход.
-Играта в мрежа често не работи.
-Провинциалната система, макар и интересна на хартия, е изпълнена нескопосано и често досажда.
-Магически бутончета „бий се по-силно!“ за войниците ви.
-Бъгове, гличове, бъгове, забивания… И няма значение каква е машината ви. Само се молете на Хефест да не порази компютъра ви с лош късмет.

 Трябваше да се сетя, нали?

Ама трябва да има и нещо добро, нали?

Ама не. Поне не особено. Графиката. Когато работи. Стилът на играта е хубав. Рекламната кампания беше изключителна. След 20-те единици на кръст на оригиналния Shogun 2, има доста повече разнообразие – макар че в никакъв случай не колкото ни беше обещано. Настроенията на компютърно генерираните ви съперници са по-разбираеми – ясно анотирани са с подробни плюсове и минуси. Не че от това прозитича особено логично поведение. Можете да насочвате военните си съюзници на стратегическата карта. Не че това е сработвало както трябва и веднъж за мен. Кооперативната кампания за двама е добра не теория. Докато не осъзнаеш, че за Medieval 2 може да бъде направена кооперативна кампания за десетки, макар и без интерактивни битки помежду им. Но пък ще работи винаги, а не само когато е в настроение. Музиката не е лоша, но не са мелодиите, от които ти настръхва косата. Всъщност…

Нещо любопитно, за което се сетих, е следното: музиката. Когато Джеф ван Дайк е в екипа, изпънил саундтрака, играта е хит. Когато не е, играта се проваля (справка – Empire и Rome 2). Може би не и на пазара, но в сърцата на феновете. Правете си сметката за следващата Total War игра.

 А можеше да изглежда така...
21 дни по-късно

Забавих това ревю с надеждата CA да си поправят бакиите. Уви, не става точно така. От британското студио признаха, че ще оправят някои от проблемите. Други обаче са наречени „дизайнерски решения“. Добре, рекох си аз. Щом имат една представа за творението си и се придържат към него, добре. Мога да уважавам това, макар че изпълнението на играта им куца – то не е по тяхна вина, заради Sega е.

После CA заявиха, че основната им цел са високите оценки, написани им от критиците. Прочетох за десетките промени във визията си, които са готови да направят в името на различни фокус групи. Разбрах, че само 2% имат технически проблеми и че само 1% са „гласовитото малцинство“. Нарадвах им се и на DLC-то на ден първи.

Затова решението ми е просто. Оттук-нататък няма да купя и една от игрите, издавани от CA под шапката на Sega, преди лично да съм се уверил, че тя ми е по вкуса. Демото е напълно задължително. Ако такова няма, ще пиратствам, да, признавам си. По-добре да станеш Илирийски пират, отколкото немитите варвари да грабят от парите ти. Аз съм тракиец и поданик на тази империя. Платил съм налога си на императора и разчитам, че неговите легиони ще ме пазят от такива набези… В името на Юпитер! Само ковачът да завърши гладиуса ми и британците ще изпитат моят гняв! Ако го доживея, разбира се. Все пак от тук до Британия са има-няма двадесет години път.



Така де...


Геймплей: 5/10. Щеше да е по-високо, ако нямаше база за сравнение с миналите игри.
Звук: 7/10. Няма го Джеф ван Дайк и не правите хитове. Нито в саундтрака, нито сред феновете. Направете си бележка, CA.
Графика: 8/10. Когато можете да я видите, разбира се.

Общо: 7/10
CA. Разочаровате ме, СА. Ще трябва да се придържам към модовете за Rome и Medieval 2, чини ми се. Europa Barbarorum 2 може би ще излезе някога, а до тогава има и Roma Surrectum II. По-евтино, по-качествено и не-разочароващо.
Може би Rome II ще си струва да се купи заради експанжъните си, както беше случая с Empire и Napoleon, който закърпи оригиналната игра. Може би. Но за в бъдеще препоръчвам внимание и бдителност. Никога не знаеш кога диваците ще прехвърлят стените.


[*] Авторът не твърди, че има и една унция представа дали е граматически точен

1 коментар:

  1. За да разберете по-добре какво е чудо, порадвайте се на видео ревюто на Гевний Джо във Вашата туба. От там откраднах и заглавната снимка.

    ОтговорИзтриване