Търсене в този блог

вторник, 29 април 2014 г.

Авторски съвети/самореклама: За картите и причинно-следствената връзка.

Привет! Днес ще поговоря накратко за карти и изграждане на света. Отново е самореклама, защото ще използвам за пример картата от последния ми "труд": "Забравеното княжество". Виждате ли? Реклама и полезни съвети в едно.

Ако сте дошли само за картата, можете да спрете дотук.
Препоръчвам  да уголемите изображението, ако ви е интересно.

Такааа... Както виждате в картата горе, става въпрос за много любопитен регион. Това, всъщност беше първото нещо, което изработих за романа. Всички особености на десетината "страни", които виждате тук са базирани първо на географията - само с нея и със сюжета работех, докато изграждах тази част от света. Какво мога да посъветвам в тази връзка? Е, да започнем разбивката. Обещавам да е кратка.
1. Мотивирана география - Първо и най-важно, не е напълно задължително картата ви/светът, който изграждате да е географски издържан и съответстващ на условията на Земята. Важно е обаче да можете да видите картата си и да кажете: "Да, това е така, защото Х/Y". Не региони, покрити със сняг на същата географска ширина като пустини без никакво обяснение. (да, вас гледам, онлайн игри) Това важи за почти всичко, което правите - знайте какво става и защо става така. Не е нужно да го казвате на читателите си, но идеята, дори и малко мътна, трябва да е в главата ви през повечето време.
В случая: Регионът, който виждате представлява долина, напълно обградена от непрекосими планини. От геологическа гледна точка, това би трябвало да е невъзможно. Формата на релефа обаче е обяснена с поредица от катастрофални събития, случили се преди хилядолетия на планетата. По същия начин всичко, от сладостта на "морето" до каньоните има обяснение, поне в главата ми. Може да не е издържано от географска гледна точка, но знам защо е така, нищо не е направено на принципа "защото така".

2. Малките детайли - Ако сте един от онези 5-6 човека, които са виждали картата ми за "Жертвата" - детайли липсват. До голяма степен това е напълно моя вина, макар че отделям и някакво значение на сравнително малкия мащаб. Най-очебийна е пълната липса на реки. Да, земята, която описвам няма големи реки на територията си. (вземете Британските острови за пример) Няма и малки гори - само две гигантски зелени петна. Няма, няма, няма... Може да искате да се концентрирате на големите детайли. Това не е извинение обаче да не бъде придаден малко живот на творението ви, било то карта или цялостна история. Малките детайли придават достоверност и пъстрота на всяко нещо.
В случая: Ами, този път имам реки. Мога да посоча и многото обозначени градове, владетели и херцогства, които никога не играят ключова роля в историята. Друг любопитен детайл е изменчивостта на името на двете големи реки според земите, през които текат.

3. Всичко е свързано - и това съвсем не е маловажно. Географията на едно място веднага повлиява на всичко останало. Поначало мислех в тази част на света да се говори едно и също. После прегледах пак картата... Не става. Много често автори забравят да обвържат различните аспекти от творбата си. Езика, географията, икономиката, културата и политиката - тези неща работят заедно. Никога не забравяйте това, когато работите върху нещо. Съюзници през половината свят? Ще има или културни или политически причини. Различни езици, разделени от постоянно меняща се граница? Без съмнение е базирано на различия, дълбоко залегнали в естеството на етносите, говорещи даден език. Ако внимавате за тези детайли си правите огромна услуга. Макар че нямам нищо против универсалния език, ширещ се в много фантастични светове или против културната хомогенност, пренебрегваща географските реалности, когато видиш някой, отделил усилия да избегне тези проблеми, това е радващо. Още повече ако е успял да ги вплете някак в голямата картина на историята си.
В случая: Споменах езика, нали? Всъщност, този език се оказва немаловажен сюжетен елемент. Допълнително, между различните райони на картата има сериозни различия, произлизащи първо от местоположението им - от напълно различна ценностна система в Гвендлан през социален баланс в ниските херцогства Мерва, Герана и Тион до относително дребни неща като архитектурния стил на Нортембра. Различията в един елемент избиват другаде.

В заключение? Един фантастичен (и не само...) свят може да се сравни с черга. Втъканата на едно място нишка несъмнено ще доведе до смяна на шарката - и няма да е красиво, ако тъкачът просто е ползвал напълно произволни цветове и материали от запасите си.